Nyheter - Arkiv

5. Nyheter
  6. Nyheter - Arkiv

Nyheter - Arkiv

• Dansgruppen Yosakoi på Körsbärsblommans dag 2020-02-04 Deltagarna i dansgruppen Yosakoi har sedan hösten 2017 genom dansträningarna på Språkstudion övat språk och kulturell förståelse. Gruppens nästa uppträdande blir på Körsbärsblommans Dag 21 april, missa inte det!
  • Är du tvåspråkig i turkiska och svenska? Delta i ett språkexperiment i december! 2017-12-21 Talar du både svenska och turkiska? Då kan du delta i ett experiment på Stockholms universitet i december! En forskningsgrupp från Lunds universitet besöker Stockholms universitet i slutet av december för att genomföra ett kort språkexperiment.
  • Föranmälan till japanska språkcaféet 2017-12-21 På grund av det stora intresset för språkcafé i japanska, begränsar nu Språkstudion antalet deltagare i syfte att skapa bättre förutsättningar för gott samtalsklimat och givande språkträning. Vi inför därför föranmälan för just det japanska språkcaféet. Caféer i andra språk berörs inte.
  • Nu finns Buena idea 1 på Språkstudion 2017-12-21
  • Podden som sätter ljus på scenen 2017-12-21 Fredag den 2 december lanseras Scenpodden, en folkbildande podcast med framstående gäster från scenkonstvärlden. Programledare är Rebecca Forsberg från RATS teater och Karin Helander, professor i teatervetenskap.
  • SKAT-VG: Skissa med röst och gester 2020-02-04 Språkstudion deltar i ett forskningsprojekt kring praktiker för ljuddesign. Experimenten utförs i Språkstudions inspelningsstudio och resultaten väntas ha relevans för språkdidaktik, fonetik och allmän språkvetenskap.
  • Pedagogisk idétävling för studenter 2017-12-21 Var med och tävla - kom med idéer om hur din utbildning kan bli bättre! Centrum för universitetslärarutbildning och Stockholms universitets studentkår anordnar tillsammans en tävling för studenter kring hur lärande och undervisning på universitetets utbildningar kan förbättras.
  • Blivande föräldrar sökes till forskningsstudie 2018-05-15 Väntar du och din partner ert första barn? Delta i vår forskningsstudie! Vi söker nu efter blivande pappor och mammor med svenska som modersmål som vill delta vid fyra inspelningstillfällen. Alla deltagare får ersättning.
  • Har du tungan rätt i mun? 2016-11-04 Nu kan du delta i ett forskningsprojekt som undersöker hur tungan rör sig när vi pratar. I Fonetiklaboratoriet vid Institutionen för lingvistik finns nu Fabienne Westerberg som forskar kring hur folk från olika städer rör tungan vid tal.
  • Vi söker modersmålstalare av svenska till ett forskningsprojekt 2018-05-07 Är ditt modersmål svenska? Du behövs i vår forskning om språk och ljuddesign!
  • Effektiv feedback på text - Kommentarsbank som metod 2016-08-23 Språkstudions kommentarsbank för feedback på studenttext finns här att ladda ner, tillsammans med en kort instruktionsfilm och en sammanfattande poster.
  • Projektrapport Universitetspedagogik och språk 2016-08-23 Rapport för pedagogiskt utvecklingsarbete under höstterminen 2015, finansierat av Centrum för Universitetslärarutbildning.
  • Samtal mellan Bengt Novén och Lilian Thuram 2016-08-22
  • Vi föds inte till rasister - vi blir det 2016-08-22 Språkstudion, fristående enhet vid Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet, har fått det ärofulla uppdraget att spela in Lilian Thuram när han läser förordet till sin bok "Mes étoiles noires: De Lucy à Barack Obama".
  • Språkstudion lanserar egen webbplats 2018-03-19 Språkstudion har i september 2016 lanserat en ny webbplats. Välkommen in!

OM OSS

På dessa sidor hittar du information om kontaktuppgifter, öppettider, våra medarbetare, med mera.

This section in English

Föreståndare
Christine Ericsdotter Nordgren

Expedition
info@sprakstudion.su.se

Språkstudion, Stockholms universitet
Frescati universitetsområde
Södra huset, hus E, plan 2
Universitetsvägen 10 E
114 18  Stockholm

Språkstudion
Institutionen för lingvistik
106 91  Stockholm

Fakturaadress
190 87 Rosersberg
(Fakturareferens 153)

Organisationsnummer
2021003062

Språkstudion stänger för sommaren onsdag 22/6.

Måndag–tisdag: 08:30 – 16:30

Onsdag–fredag: stängt