Karin Helander och Rebecca Forsberg Foto: Niklas Björling

Ny teknik har aldrig varit främmande för RATS teater, forskningsscenen vid Stockholms universitet, som bland annat jobbat med GPS-triggat mobildrama. Nu satsar universitetet och teatern på podcastformatet. Gäster som är bland de främsta inom sitt område kommer att hjälpa till att reda ut olika begrepp och fenomen inom teatervärlden. Till att börja med är tio avsnitt planerade med olika teman, till exempel skådespeleri och satir. Ett av de första ämnena är scenografi med gästen Ulla Kassius, som har över 40 års erfarenhet som scenograf och regissör.

– Scenpodden är till både för de som är nyfikna på ämnet och de mer initierade. Karin Helander är kritiker och professor, hon har expertrollen. Jag är praktiker och kan ställa de vardagliga frågorna. Via de teman vi tar upp tar vi också tempen på samhället, samhällsdebatten och vad det är att vara människa, säger Rebecca Forsberg.

– Det känns väldigt roligt att Stockholms universitet gör poddar för att komma ut med forskning och kunskap på ett lättillgängligt sätt. Det blir som en variant av våra öppna föreläsningar med både folkbildning och fördjupning, säger Karin Helander.

Underhållande och bildande samtal

Magnus Bremmer som står bakom Bildningspodden är med även i Scenpodden som projektledare.

– Underhållande och bildande samtal är del av universitetens själ och ett väldigt pedagogiskt sätt att sprida kunskap. Scenpodden kan fylla en viktig funktion i att öppna teaterhistorien och dagens scener för nya publiker, och samtidigt fördjupa det pågående samtalet om vad teater är och kan vara.

Scenpodden kommer du att från och med fredag den 2 december kunna lyssna på via podcast-appar som till exempel iTunes Podcaster och Soundcloud.

______________________________________________________

Scenpodden spelas in i Språkstudions inspelningsstudio av Henrik Nordgren, dator-, system- och medieansvarig vid Språkstudion. Artikeln ovan är hämtad 2016-11-30 från Samverkansavdelningen vid Stockholms universitet.