Doktorand
Kontaktuppgifter
Forskarskola
De främmande språkens didaktik (FRAM), 2012-
Antagen i Växjö.
Inriktning
Individens språkinlärning (ISL) samt former för bedömning i språk (BED).
Jag är licentiand i tyska med didaktisk inriktning, där mitt huvudintresse är språkundervisning, språkinlärning och bedömning i främmande språk. Särskilt intresserar jag mig för teorier om språkinlärning och på vilket sätt de samspelar med lärares bedömning.
Språk
Tyska
Bakgrund
Gymnasielärare i ämnena tyska, svenska och svenska som andraspråk.
Undervisning och andra aktiviteter
Undervisning på gymnasienivå på Katedralskolan i Uppsala.
Avhandlingsprojekt
Min avhandling handlar om bedömning av elevtexter i tyska (steg 3). Jag fokuserar på vad som ligger bakom lärares bedömning och särskilt vad som karaktäriserar den språkliga utvecklingen samt vilken betydelse grammatiska och lexikala faktorer har för betyget. Med min studie vill jag sprida ökat ljus över och problematisera processerna bakom språkinlärning och språkbedömning.
Handledare
Christina Rosén, Eva Larsson Ringqvist