22 augusti 2012 invigdes lic-forskarskolan De främmande språkens didaktik (FRAM) vid Stockholms universitet. Den avslutades 2015 och idag har samtliga 10 antagna forskarstuderande avslutat sina licentiatstudier.
Forskarskolan riktade sig till yrkesverksamma lärare inom grundskolans senare år, gymnasieskolan eller vuxenutbildningen, och ledde till licentiatexamen. De antagna hade lön från sina arbetsgivare och deltog i forskarutbildningen på 80 procent av heltid. På övriga 20 procent arbetade de som vanligt i skolan (SFS 2009:1036).
Utbildningen omfattade fem terminer (2,5 år) och anordnades i samverkan mellan universiteten i Göteborg, Lund, Stockholm och Växjö. Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet var värd och ansvarig. 10 personer antogs till forskarskolan, och skrevs in vid något av de medverkande lärosätena.
Forskarutbildningen var språkdidaktisk, vilket innebär att kurser och uppsatsarbete handlade om kunskapsbildning, lärande, undervisning och bedömning. Utbildningen var gemensam för samtliga ingående språkämnen (engelska, franska, italienska, spanska och tyska), men delar av innehållet riktades även mot de områden som är specifika för språkämnena.
Huvudsakliga forskningsområden var: (1) Individens språkinlärning (2) IKT, lärande och undervisning i språk (3) Former för bedömning i språk.
Forskningsprogram FRAM (pdf, 104 kB)
Graduate school in language education (FRAM)