Språkstudion, ett resurscentrum för studenter, lärare och forskare vid Stockholms universitets språkinstitutioner, har fått i uppdrag att spela in före detta fotbollsstjärnan Lilian Thuram när han läser förordet till sin bok Mina svarta stjärnor - från Lucy till Barack Obama (Mes étoiles noires: De Lucy à Barack Obama).

Lilian Thuram. Foto: Alliance Interantionale/Flickr/CC BY 2.0

Stor förebild för många unga

"När hörde ni för första gången talas om svarta under er skolgång?" Så börjar Lilian Thurams bok. Själv var han ensam svart i sin skolklass.

Boken handlar om hur rasism och stereotyper skapas och om hur vi kan nedmontera rasismen genom att lära av världshistorien. I historieskrivningen är världen märkbart vit. Det är som att det inte funnits några svarta genom historien, utom möjligen de slavar som forslades över halva klotet för att bygga upp västvärlden.

Lilian Thuram plockar i sin bok fram 45 av sina svarta förebilder. Själv är han en stor förebild för många unga, som en av Frankrikes största fotbollsspelare genom tiderna. Ett hjärtfel tvingade honom att lägga fotbollsskorna på hyllan 2008.

Ljudbok med svenska och fransktalande röster

Inspelningen som Språkstudion gör med Lilian Thuram är en del av ett ideellt litteraturprojekt för kunskapsspridning. Projektet är ett samarbete mellan Språkstudion vid Institutionen för språkdidaktik, Avdelningen för franska vid Romanska och klassiska institutionen samt Franska skolan. Initiativtagare är Françoise Sule, som undervisar i franska både vid Stockholms universitet och Franska skolans gymnasium.

Eleverna vid Franska skolan har översatt boken till svenska och målet med inspelningen är en fransk-svensk ljudbok med röster från både svenskar och fransktalande. Inspelningstekniker är Henrik Nordgren vid Språkstudion.

Foundation Lilian Thuram

Mot rasism i skolor

Lilian Thuram föddes i Guadeloupe 1972 och räknas till en av Frankrikes främsta fotbollsspelare genom tiderna. Genom sin stiftelse Foundation Lilian Thuram har han länge arbetat aktivt mot rasism i skolor i Frankrike. Mottot för stiftelsens arbete är utbildning mot rasism, Thuram säger: "Vi föds inte till rasister, vi blir det". Stiftelsens logotyp ska hjälpa oss minnas att rasindelning är absurd, skillnad mellan människor finns främst på individnivå, inte på folkgruppsnivå.

Källor:
Historien om varför världshistorien handlar om vita. Sveriges Radio P1: OBS 2014-05-20.
Fondation Lilian Thuram. Éducation contre le racisme.