Brittisk kungakrona, vit på röd bakgrund
Brittisk kungakrona. Bild: pixabay.com

Världsröstdagen logo med texten "Make the Choice to Cherish Your Voice!"
Världsröstdagen 2018

Den 16:e april varje år firas Världsröstdagen internationellt. Syftet med Världsröstdagen är att uppmärksamma, fira och sätta fokus på ett av våra viktigaste och bästa kommunikationsredskap - rösten.

I år på Världsröstdagen bjuder Språkstudion in till filmvisning av filmen The King's Speech av Tom Hooper med en efterföljande kort diskussion om stamning med Signe Tonér, leg. logoped och doktorand i lingvistik, och Christine Ericsdotter Nordgren, fil dr i fonetik och föreståndare för Språkstudion.

Evenemanget är öppet för alla studenter och anställda vid Stockholms universitet. Vi bjuder på popcorn! Anmäl dig till info@sprakstudion.su.se senast den 15/4.

The King's Speech

The King's Speech handlar om kung Georg VI som lider av svår stamning och känner sig mycket osäker inför offentliga framträdanden, något som är problematiskt för honom i hans roll som kung. Kung Georg får kontakt med logopeden Lionel Logue som använder sig av okonventionella behandlingsmetoder, och en nära vänskap växer fram mellan dem.

Regissör: Tom Hooper

Utgivningsår: 2010

Speltid: 118 minuter

Läs mer om filmen på imdb.com.