Varje år den 21 februari firas Internationella modersmålsdagen. Dagen instiftades av UNESCO i november 1999 för att främja arbetet med språklig och kulturell mångfald. Syftet är att skapa medvetenhet om språkliga och kulturella traditioner, en kunskap baserad på förståelse, tolerans och dialog.

Meningen med dagen är också att skapa medvetenhet om vikten av modersmålsundervisning, och undervisning på modersmål. I en allt mer globaliserad värld är flerspråkighet en styrka både för individer och länder.

För att uppmärksamma Internationella modersmålsdagen bjuder Språkstudion i år in till en öppen föreläsning:

Many languages - an investment for the future:
Research and reflections on mother tongue instruction

Christina Hedman

Öppen föreläsning med Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk vid Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.
► ​Torsdag 21 februari kl 15-16 i sal E237, Södra Huset.

Alla är välkomna, ingen föranmälan behövs.
Vi serverar kaffe och te.